Rabu, 18 Mei 2011

Masalah itu pasti datang....!


Dalam kehidupan, kita pasti menerima masalah, yang datang silih berganti tanpa mengira waktu dan ketika dan silih berganti antara satu sama lain. Yang membezakannya, permasalahan yang besar ataupun permasalahan yang kecil. Tidak kiralah itu masalah pekerjaan, masalah agama, masalah keluarga, masalah percintaan, masalah individu ataupun apa jua masalah, percayalah… Masalah itu pasti datang!

Seandainya kita tahu akan keindahan dan hikmah di sebaik setiap masalah yang wujud itu, nescaya kita tidak akan lari dari masalah itu bahkan tidak mustahil kita pula akan mencari pelbagai masalah untuk memperbaiki diri kita. Itu jika kita sedar akan apa itu masalah sebenarnya, jika kita tidak tahu apa itu masalah, nescaya kaki-kaki itu terasa ringannya untuk melarikan diri dari maslah-masalah yang datang dan pergi bagaikan angin itu.

Sesungguhnya, setiap permasalahan itu, ada hikmahnya.
  • Allah menggunakan masalah itu untuk MENGARAHKAN kita. Kadang-kadang Allah harus menyalakan api untuk membuatka kita terus bergerak. Sering kali masalah yang kita hadapi itu mengarahkan kita ke arah yang baru dan memberi kita motivasi untuk berubah. Adakala Allah menggunakan masalah itu untuk menarik perhatian kita!
  • Allah mewujudkan masalah itu untuk MENGUJI kita. Manusia ini bagaikan teh celup. Jika hendak tahu apa jenis teh itu, celup sahaja dalam air panas. Allah kadang kala ingin melihat sejauh mana kita beriman kepadaNya, dengan menurunkan masalah-masalah ini ke atas kita
  • Allah menjadikan masalah itu sebagai satu alat untuk MEMPERBETULKAN kita. Ada pelajaran-pelajaran yang hanya dapat kita pelajari setelah jatuh rebahnya kita dengan kegagalan.
  • Allah menurunkan masalah itu untuk MENYEMPURNAKAN kita. Sedarkah kita, dengan setiap ujian dari Allah itu, yang hadirnya silih berganti tanpa jemu sedikit sebanyak telah mematangkan kita. Membentuk kita ke arah kesempurnaan hidup walaupun pada hakikatnya sempurna itu adalah mustahil!
Kadangkala Allah hilangkan matahari
Allah beri petir dan kilat
Kita menangis mencari mana sinar mentari
Tapi rupanya Allah memberi pelangi yg indah
Itulah perumpaan hidup ini
Allah uji dengan berbagai dugaan
Tapi tidak selamanya kita diuji
Bahagia pasti akan tiba
Sesungguhnya kita semua dalam ujian-Nya..~

Tidak ada komentar:

Posting Komentar